– Még egy éve sincs, hogy megalakult a bizottság. Mi indokolta létrejöttét?
– Egy minőségi képzést folytató, a régió munkaerőpiaci igényeit kiszolgáló, jól működő felsőoktatási intézmény egyik legfontosabb fokmérője a hallgatói létszám. Nem panaszkodunk, de az egyetemek körében versenyhelyzet van, a hallgatókért versengünk. Vidéki egyetem vagyunk, s Budapest, illetve a nagyvárosokban lévő intézmények vonzóbbak a fiatalok számára. Éppen ezért szükségesnek tartjuk a képzéskínálat és a beiskolázási tevékenység újragondolását, harmonizációját. A demográfiai változások következtében hazánkban évek óta csökken az érettségiző fiatalok száma. Emellett az osztatlan tanárképzésben a hallgatói létszám folyamatosan növekszik ugyan, de elmarad a várttól. A felnőttképzésben kihasználatlan lehetőségeink is vannak. Ezek a tényezők motiváltak bennünket, hogy az elmúlt év júniusában létrehoztuk a bizottságot, mely elsődleges célként tűzte ki a beiskolázási stratégia megalkotását.
– Mi tartozik a bizottság feladatkörébe?
– Beiskolázási stratégiát és programot hozunk létre, melyet évente felülvizsgálunk, s az Egyetemi Tanács elé terjesztünk. Javaslatokat fogalmazunk meg az egyetem képzéseinek népszerűsítésére. Ezen kívül meghatározzuk a road-show-kon, pályaválasztási, illetve az Educatio kiállításon, valamint egyéb helyi vagy országos rendezvényeken való megjelenés rendjét és formáját, a campusok feladatait. Meghatározzuk a nyílt napok időpontjait, s véleményezzük a továbbtanulással foglalkozó kiadványokat, egyéb elektronikus megjelenéseket.
– Milyen célt szolgál a beiskolázási stratégia?
– Az egyetem intézményfejlesztési tervében foglaltak szerint – a pedagógusképzés több évtizedes hagyományaira alapozva, és a nemzetstratégiai célokat figyelembe véve – a tanárképzés és a pedagógus továbbképzés intézményünk fő profilja. Szándékunk továbbá, hogy – kiváló humán erőforrásunkra és infrastruktúránkra támaszkodva – régiónk meghatározó tudásközpontjává váljunk. Mindezek elérését szolgálja a beiskolázási stratégia.

Dr. Pajtókné dr. Tari Ilona szerint sok feladatuk van még, de a növekvő hallgatói számok alapján jó az irány Fotó: Márkus Attila
– Hogyan alkották meg ezt a cselekvési tervet? Szeretnének-e változtatni valamin idén?
– A bizottság megalakulása után azonnal munkához látott, az elmúlt nyarat a stratégia megalkotásának szentelte. A jó stratégiaépítés mindig helyzetelemzéssel kezdődik. Meghatároztuk erősségeinket, összegyűjtöttük lehetőségeinket, feltártuk gyengeségeinket, s a veszélyeket is a beiskolázás szempontjából. Közel kétszáz konkrét célunk van, amit szeretnénk elérni. Ezek között szerepel a középiskolások nagyobb mértékű bevonása az egyetemi életbe különböző programok által. Szeretnénk megújítani road-show-inkat, nyílt napjainkat. Beavatkozási területeink közül a legtöbb tennivaló a PR-marketing-kommunikáció területén van. Sok feladat akad még az oktatás és képzésfejlesztés területén, de vannak olyan célok is, amelyek informatikai fejlesztést igényelnek. Mindezeken túl fel kell készülnünk törvényi változásokra is, miszerint 2020-tól nem a diplomakiadás, hanem a belépés feltétele lesz a nyelvvizsga.
– Vannak-e már látható eredményei a stratégiának? Milyen irányba változott az egyetemre jelentkezők száma az idei felvételi során?
– A munka intenzíven zajlik. Az első eredmények már az idei nyílt napokon és az Educatio Kiállításon is mérhetők voltak. Az idei felvételin hat százalékkal nőtt az első helyes jelentkezők száma. Eközben egyre kevesebb az érettségiző diák, s országosan mintegy négyezerrel kevesebben jelentkeztek a felsőoktatásba. Munkánk során szeretnénk megmutatni többek között, hogy egyetemünk hallgatóbarát és nagy hangsúlyt fektet az egyéni felkészítésre is. Meggyőződésem, hogy a jó szándék, az összetartó közösség és a kitartó munka meghozza majd a gyümölcsét.
A bizottság tevékenységéről dr. Pajtókné dr. Tari Ilona rektorhelyettessel beszélgettünk, aki a testület elnöke is egyben.
– Még egy éve sincs, hogy megalakult a bizottság. Mi indokolta létrejöttét?
– Egy minőségi képzést folytató, a régió munkaerőpiaci igényeit kiszolgáló, jól működő felsőoktatási intézmény egyik legfontosabb fokmérője a hallgatói létszám. Nem panaszkodunk, de az egyetemek körében versenyhelyzet van, a hallgatókért versengünk. Vidéki egyetem vagyunk, s Budapest, illetve a nagyvárosokban lévő intézmények vonzóbbak a fiatalok számára. Éppen ezért szükségesnek tartjuk a képzéskínálat és a beiskolázási tevékenység újragondolását, harmonizációját. A demográfiai változások következtében hazánkban évek óta csökken az érettségiző fiatalok száma. Emellett az osztatlan tanárképzésben a hallgatói létszám folyamatosan növekszik ugyan, de elmarad a várttól. A felnőttképzésben kihasználatlan lehetőségeink is vannak. Ezek a tényezők motiváltak bennünket, hogy az elmúlt év júniusában létrehoztuk a bizottságot, mely elsődleges célként tűzte ki a beiskolázási stratégia megalkotását.
– Mi tartozik a bizottság feladatkörébe?
– Beiskolázási stratégiát és programot hozunk létre, melyet évente felülvizsgálunk, s az Egyetemi Tanács elé terjesztünk. Javaslatokat fogalmazunk meg az egyetem képzéseinek népszerűsítésére. Ezen kívül meghatározzuk a road-show-kon, pályaválasztási, illetve az Educatio kiállításon, valamint egyéb helyi vagy országos rendezvényeken való megjelenés rendjét és formáját, a campusok feladatait. Meghatározzuk a nyílt napok időpontjait, s véleményezzük a továbbtanulással foglalkozó kiadványokat, egyéb elektronikus megjelenéseket.
– Milyen célt szolgál a beiskolázási stratégia?
– Az egyetem intézményfejlesztési tervében foglaltak szerint – a pedagógusképzés több évtizedes hagyományaira alapozva, és a nemzetstratégiai célokat figyelembe véve – a tanárképzés és a pedagógus továbbképzés intézményünk fő profilja. Szándékunk továbbá, hogy – kiváló humán erőforrásunkra és infrastruktúránkra támaszkodva – régiónk meghatározó tudásközpontjává váljunk. Mindezek elérését szolgálja a beiskolázási stratégia.
Dr. Pajtókné dr. Tari Ilona szerint sok feladatuk van még, de a növekvő hallgatói számok alapján jó az irány Fotó: Márkus Attila
– Hogyan alkották meg ezt a cselekvési tervet? Szeretnének-e változtatni valamin idén?
– A bizottság megalakulása után azonnal munkához látott, az elmúlt nyarat a stratégia megalkotásának szentelte. A jó stratégiaépítés mindig helyzetelemzéssel kezdődik. Meghatároztuk erősségeinket, összegyűjtöttük lehetőségeinket, feltártuk gyengeségeinket, s a veszélyeket is a beiskolázás szempontjából. Közel kétszáz konkrét célunk van, amit szeretnénk elérni. Ezek között szerepel a középiskolások nagyobb mértékű bevonása az egyetemi életbe különböző programok által. Szeretnénk megújítani road-show-inkat, nyílt napjainkat. Beavatkozási területeink közül a legtöbb tennivaló a PR-marketing-kommunikáció területén van. Sok feladat akad még az oktatás és képzésfejlesztés területén, de vannak olyan célok is, amelyek informatikai fejlesztést igényelnek. Mindezeken túl fel kell készülnünk törvényi változásokra is, miszerint 2020-tól nem a diplomakiadás, hanem a belépés feltétele lesz a nyelvvizsga.
– Vannak-e már látható eredményei a stratégiának? Milyen irányba változott az egyetemre jelentkezők száma az idei felvételi során?
– A munka intenzíven zajlik. Az első eredmények már az idei nyílt napokon és az Educatio Kiállításon is mérhetők voltak. Az idei felvételin hat százalékkal nőtt az első helyes jelentkezők száma. Eközben egyre kevesebb az érettségiző diák, s országosan mintegy négyezerrel kevesebben jelentkeztek a felsőoktatásba. Munkánk során szeretnénk megmutatni többek között, hogy egyetemünk hallgatóbarát és nagy hangsúlyt fektet az egyéni felkészítésre is. Meggyőződésem, hogy a jó szándék, az összetartó közösség és a kitartó munka meghozza majd a gyümölcsét.